Zespół Szkolno - Przedszkolny w Gielniowie

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 146499
    • Do końca roku: 277 dni
    • Do wakacji: 84 dni
  • Kartka z kalendarza

Rada Rodziców

REGULAMIN

 

RADY RODZICÓW

 DZIAŁAJĄCEJ  PRZY

 

ZESPOLE  Szkolno - Przedszkolnym  W  GIELNIOWIE

 

I. Postanowienia ogólne

1. Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców,

    współdziałającym z dyrektorem placówki, radą pedagogiczną, samorządem

    uczniowskim, organami nadzorującymi placówkę oraz

    organizacjami i  instytucjami  w realizacji zadań placówki .

2. Rodzice współdziałają z placówką   za pośrednictwem Rady Rodziców

    i rad  oddziałowych  rodziców.

3. Rodzice przedstawiają nauczycielom, dyrektorowi placówki oraz organom

    nadzorującym placówkę opinie w istotnych sprawach placówki .

4. Rodzice mogą dokonywać społecznej oceny pracy placówki i  przedstawiać je

    władzom placówki oraz  organom  nadzorującym  szkołę .

5. Rodzice współpracują z placówką  i organami nadzorującymi placówkę w

    organizowaniu kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży .

Celem  współpracy jest :

-  spójne oddziaływanie na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę  w procesie

   nauczania , wychowania i opieki, zgodnie z potrzebami rozwojowymi

   i zdrowotnymi,

- doskonalenie organizacji kształcenia, wychowania i opieki w placówce,

   rodzinie  i środowisku,

-  zaznajamianie rodziców  z  programem kształcenia, wychowania i opieki,

   organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły

   i rodziców,

-  upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu,

-  pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania,

    wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy placówce,

-  tworzenie właściwego klimatu społecznego i warunków materialnych do

   funkcjonowania placówki .

II. Zadania Rady Rodziców

 

Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności :

1. Współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy

    placówki.

2. Pomoc  w doskonaleniu organizacji i warunków pracy placówki .

3. Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań

    opiekuńczych  placówki .

4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.

5. Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu oraz organizacjom

    młodzieżowym.

6. Organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury

    pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.

7. Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków

    finansowych dla placówki, zwłaszcza na działalność opiekuńczo-

    wychowawczą.

8. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki,      

    organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór    

    pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub        

    placówki .

9. Do kompetencji Rady Rodziców :

   1) uchwalenie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną :

       a) programu wychowawczego placówki obejmującego wszystkie treści i

           działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów

           realizowanego przez nauczycieli,

      b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów

          oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i

          działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów,

          nauczycieli i rodziców;

    2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia

         lub wychowania szkoły lub placówki;

    3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora

        placówki; szkolny zestaw programów i podręczników .

10. Posiedzenia Rady są protokołowane w księdze protokołów.

III. Skład i struktura Rady  Rodziców oraz sposób jej  

       powoływania

1. Podstawowe ogniwo Rady Rodziców stanowi Rada Oddziałowa

    Rodziców, w skład której wchodzi 3 osoby.

2. Rada klasowa rodziców wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców

    uczniów danej klasy . Jednego przedstawiciela do Rady Rodziców  Placówki  

    wybierają wszyscy rodzice danego oddziału w głosowaniu tajnym .

3. Ogólne zebranie rodziców danej klasy wybiera spośród członków rady

    klasowej jej przewodniczącego, zastępcę i skarbnika .

4. Rada Rodziców placówki składa się z przedstawicieli rad rodziców  

   oddziałowych.

5. Na wniosek  Rady Rodziców  w jej skład mogą wchodzić

    z głosem doradczym, przedstawiciele zakładów pracy, organizacji

    społecznych i instytucji współdziałających z  placówką .

6. Na wniosek Rady Rodziców  w jej pracach mogą brać udział także inne osoby.

7. Rada Rodziców  na pierwszym posiedzeniu wyłania ze swego składu

    prezydium.

8. W skład prezydium wchodzą : przewodniczący, wiceprzewodniczący,

    sekretarz, skarbnik .

   9. Rada Rodziców  posiada komisję rewizyjną w liczbie od 3 – 5 członków

  wybieraną na pierwszym posiedzeniu rady .

   10.Członkowie Rady Rodziców pełnią swe funkcje honorowo .

   11.Kadencja rady rodziców trwa 3 lata .

   12.W uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora placówka i prezydium

 rady , rada rodziców może przedłużyć swą kadencję na następny  rok.

   13.Członkowie Rady Rodziców  nie wywiązujący się z nałożonych

 na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez

 właściwe klasowe zebranie rodziców lub Radę Rodziców.

   14.Na miejsce ustępujących lub odwołanych członków rady zebranie

 klasowe rodziców wybiera nowych członków .

   15.Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania

 się nowej  Rady Rodziców, co powinno nastąpić w okresie nie

 dłuższym niż miesiąc po odbyciu się klasowych zebrań rodziców .

   16.W uzasadnionych przypadkach organ administracji szkolnej, sprawujący

 bezpośredni nadzór nad placówką, może zarządzić rozwiązanie dotychczasowej

 Rady Rodziców przed upływem kadencji i ogłosić nowe wybory do

 Rady Rodziców .

IV. Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw

       Rady Rodziców .

  1. Zadaniem rad oddziałowych rodziców jest, przede wszystkim realizacja celów Rady Rodziców  na terenie danego oddziału, a w szczególności :

- dostosowanie zadań rady rodziców i placówki do konkretnych

  potrzeb oddziałów wyrażonych przez rodziców, uczniów  i nauczycieli,

- współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączenie ich do realizacji

  swego planu pracy,

- angażowanie wszystkich sojuszników placówki do pomocy w   

  wykonywaniu zadań rady oddziałowej,

- współdziałanie z przewodniczącym rady i prezydium w celu realizacji

  zadań o charakterze ogólnoszkolnym ,

- zwoływanie, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy oddziału,

  zebrań rodziców  w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 3 razy w roku,

- składanie sprawozdań ze swej działalności w zakresie problemów klasy

  przed rodzicami uczniów oddziału .

  1. Zadaniem przewodniczącego Rady  Rodziców jest kierowanie

całokształtem prac rady, a w szczególności :

     - opracowywanie projektu planu działalności wraz z planem finansowym

       na dany rok oraz zadań wynikających z planu dydaktyczno-

       wychowawczego placówki i  przedstawienie go do zatwierdzenia radzie   

       rodziców ,

     - współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców,

       włączenie ich do realizacji swego planu pracy,

     - zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców oraz

       prezydium ,

     - kierowanie  działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,

     - przekazywanie opinii i postulatów rady rodziców wobec

       dyrektora placówki i rady pedagogicznej, reprezentowanie rady  

       na zewnątrz.

  1. Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy rady

rodziców, a w szczególności :

- opracowywanie  harmonogramu prac i zebrań rady rodziców

  oraz kierowanie jej realizacją,

- organizacyjne przygotowywanie zebrań rady rodziców oraz

  kierowanie jej realizacją,

- organizacyjne przygotowanie zebrań rady rodziców i

  jego prezydium,

- prowadzenie korespondencji i dokumentacji rady  rodziców

  oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania .

  1. Zadaniem skarbnika jest prowadzenie całokształtu działalności finansowo-

-gospodarczej Rady Rodziców :

- czuwanie nad pełną i rytmiczną realizacją planowanych dochodów oraz

  prawidłowym, celowym, gospodarczym, oszczędnym oraz zgodnym

  z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami dokonywaniem

  wydatków,

- opracowywanie w porozumieniu z członkami prezydium projektów

  planów finansowych i  czuwanie nad prawidłową ich realizacją,

- czuwanie nad prawidłowością i rzetelnością dokumentacji księgowej

  ( dochodów i wydatków ) ,

- sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo-kasowych i

  zatwierdzanie ich do wypłaty,

- udzielanie pomocy radom klasowym w sprawach finansowo –

  -gospodarczych ,

- organizowanie rachunkowości i czuwanie nad należytym i bieżącym

  prowadzeniem ewidencji księgowej rady,

- składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej rady

  oraz z wykonania planów finansowych .

  1. Zadaniem prezydium Rady  Rodziców jest bieżące kierowanie

całokształtem prac w okresie między zebraniami rady rodziców,

a w  szczególności :

- koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców,

- zatwierdzanie harmonogramu realizacji planu pracy rady,

- podejmowanie decyzji dotyczących działalności finansowo-gospodarczej,

- odbywanie zebrań, zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek

  dyrektora szkoły, w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na trzy

  miesiące,

- składanie okresowych sprawozdań ze swej działalności przed radą

   rodziców.

  1. Działalność Rady rodziców kontroluje  Komisja Rewizyjna

powoływana przez Radę Rodziców.

  1. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest czuwanie nad zgodnością działalności

Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, a w szczególności :

- dokonywanie raz w roku kontroli działalności Rady  Rodziców

  z punktu widzenia zgodności z przepisami niniejszego regulaminu i

  uchwałami Rady Rodziców,

- dokonywanie raz w roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej

  rady w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad

  prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości rady

  rodziców,

- dokonywanie dodatkowych kontroli działalności Rady Rodziców

   jego ogniw na żądanie dyrektora placówki lub organu

  administracji szkolnej sprawującego bezpośredni nadzór nad placówką ,

- składanie radzie rodziców rocznych sprawozdań ze swych

  prac wraz z wnioskami pokontrolnymi  .

V. Zasady działalności finansowo – gospodarczej

     Rady Rodziców

  1. Rada Rodziców prowadzi swą działalność finansową zgodnie

       z  obowiązującymi w tym zakresie przepisami .

    2.  Fundusze rady rodziców powstają z dochodów osiąganych

          z własnej działalności rady rodziców, ze składek rodziców,

          wpływów instytucji państwowych  i  organizacji społecznych

          oraz innych źródeł .

  3. Wysokość rocznej składki ustala Rada Rodziców po konsultacji z rodzicami w oddziałach

  4.  Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę .

  5. Rada  Rodziców na umotywowany wniosek rodzica, może w szczególnie

       uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców  z wnoszenia

      części lub całości składki na rzecz Rady Rodziców.

 6. Rodzice wpłacają składkę jednorazowo w terminie do 20 grudnia.

 7. Fundusze rady rodziców mogą być użytkowane na działalność

     określoną w rozdziale II ze szczególnym uwzględnieniem pozalekcyjnej

     pracy wychowawczej i różnych form opieki nad dziećmi i młodzieżą i różnego rodzaju nagradzania uczniów i       dzieci.

  8. Podstawą działalności finansowo – gospodarczej  jest roczny

      plan  zatwierdzony na zebraniu ogólnym rady.

     Plan  opracowuje się  zgodnie z prawem finansowym na  rok 

     kalendarzowy , tj. na okres od 1 stycznia do 31 grudnia .

  9. Rada gromadzi i przechowuje środki pieniężne  w banku.

  10. Na drobne wydatki bieżące rada  może dysponować pogotowiem

           kasowym, którego wysokość ustala prezydium rady  .

     

  VI. Postanowienia końcowe

 

  1. Rada rodziców  wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.
  2. Uchwały rady i jego ogniw zapadają zwykłą większością głosów,

      w głosowaniu jawnym przy obecności przynajmniej połowy

      uprawnionych .

  3.Jeżeli uchwała rady  rodziców jest sprzeczna z prawem

      lub ważnym interesom szkoły, dyrektor szkoły zawiesza jej wykonanie

      i w terminie tygodnia uzgadnia z radą sposób postępowania

      w sprawie będącej przedmiotem uchwały .

   4.  W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa w ust.3, dyrektor

           szkoły lub rada rodziców przekazują sprawę do rozstrzygnięcia

           organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę .

   5.  Nadzór i kontrolę nad działalnością radą  rodziców

           sprawuje ogólne zebranie rodziców, które w szczególności akceptuje

           sprawozdania rady  i komisji rewizyjnej, a także może odwołać

           przewodniczącego lub członków rady .

   6. Zebranie ogólne rodziców uczniów poszczególnych klas mogą ustalić,

       że w szkole zamiast ogólnego zebrania rodziców zwoływane jest

       zebranie przedstawicieli rodziców. Przedstawicieli tych wybierają

       ogólne zebrania rodziców poszczególnych klas .

  7. Regulamin rady  rodziców wchodzi w życie po upływie

       7 dni od dnia zatwierdzenia .

   8. Zmiany w Regulaminie dokonuje Rada Rodziców większością 2/3 głosów   

          na wniosek; własny, rad oddziałowych, Prezydium lub dyrektora

          placówki.