- Odwiedziny: 146499
- Do końca roku: 277 dni
- Do wakacji: 84 dni
Zespół Szkolno - Przedszkolny w Gielniowie
Rada Rodziców
REGULAMIN
RADY RODZICÓW
DZIAŁAJĄCEJ PRZY
ZESPOLE Szkolno - Przedszkolnym W GIELNIOWIE
I. Postanowienia ogólne
1. Rada Rodziców jest samorządnym przedstawicielem rodziców,
współdziałającym z dyrektorem placówki, radą pedagogiczną, samorządem
uczniowskim, organami nadzorującymi placówkę oraz
organizacjami i instytucjami w realizacji zadań placówki .
2. Rodzice współdziałają z placówką za pośrednictwem Rady Rodziców
i rad oddziałowych rodziców.
3. Rodzice przedstawiają nauczycielom, dyrektorowi placówki oraz organom
nadzorującym placówkę opinie w istotnych sprawach placówki .
4. Rodzice mogą dokonywać społecznej oceny pracy placówki i przedstawiać je
władzom placówki oraz organom nadzorującym szkołę .
5. Rodzice współpracują z placówką i organami nadzorującymi placówkę w
organizowaniu kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży .
Celem współpracy jest :
- spójne oddziaływanie na dzieci i młodzież przez rodzinę i szkołę w procesie
nauczania , wychowania i opieki, zgodnie z potrzebami rozwojowymi
i zdrowotnymi,
- doskonalenie organizacji kształcenia, wychowania i opieki w placówce,
rodzinie i środowisku,
- zaznajamianie rodziców z programem kształcenia, wychowania i opieki,
organizacją nauczania oraz wynikającymi z nich zadaniami dla szkoły
i rodziców,
- upowszechnianie wśród rodziców wiedzy o wychowaniu,
- pozyskiwanie rodziców do czynnego udziału w realizacji programu nauczania,
wychowania i opieki oraz udzielania w tym zakresie pomocy placówce,
- tworzenie właściwego klimatu społecznego i warunków materialnych do
funkcjonowania placówki .
II. Zadania Rady Rodziców
Do zadań Rady Rodziców należy w szczególności :
1. Współudział w bieżącym i perspektywicznym programowaniu pracy
placówki.
2. Pomoc w doskonaleniu organizacji i warunków pracy placówki .
3. Współudział w realizacji programów nauczania i wychowania oraz zadań
opiekuńczych placówki .
4. Współpraca ze środowiskiem lokalnym.
5. Udzielanie pomocy samorządowi uczniowskiemu oraz organizacjom
młodzieżowym.
6. Organizowanie działalności mającej na celu podnoszenie kultury
pedagogicznej w rodzinie, szkole i środowisku lokalnym.
7. Podejmowanie działań na rzecz pozyskiwania dodatkowych środków
finansowych dla placówki, zwłaszcza na działalność opiekuńczo-
wychowawczą.
8. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów placówki,
organu prowadzącego placówkę oraz organu sprawującego nadzór
pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach szkoły lub
placówki .
9. Do kompetencji Rady Rodziców :
1) uchwalenie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną :
a) programu wychowawczego placówki obejmującego wszystkie treści i
działania o charakterze wychowawczym skierowane do uczniów
realizowanego przez nauczycieli,
b) programu profilaktyki dostosowanego do potrzeb rozwojowych uczniów
oraz potrzeb danego środowiska, obejmującego wszystkie treści i
działania o charakterze profilaktycznym skierowane do uczniów,
nauczycieli i rodziców;
2) opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia
lub wychowania szkoły lub placówki;
3) opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora
placówki; szkolny zestaw programów i podręczników .
10. Posiedzenia Rady są protokołowane w księdze protokołów.
III. Skład i struktura Rady Rodziców oraz sposób jej
powoływania
1. Podstawowe ogniwo Rady Rodziców stanowi Rada Oddziałowa
Rodziców, w skład której wchodzi 3 osoby.
2. Rada klasowa rodziców wybierana jest przez ogólne zebranie rodziców
uczniów danej klasy . Jednego przedstawiciela do Rady Rodziców Placówki
wybierają wszyscy rodzice danego oddziału w głosowaniu tajnym .
3. Ogólne zebranie rodziców danej klasy wybiera spośród członków rady
klasowej jej przewodniczącego, zastępcę i skarbnika .
4. Rada Rodziców placówki składa się z przedstawicieli rad rodziców
oddziałowych.
5. Na wniosek Rady Rodziców w jej skład mogą wchodzić
z głosem doradczym, przedstawiciele zakładów pracy, organizacji
społecznych i instytucji współdziałających z placówką .
6. Na wniosek Rady Rodziców w jej pracach mogą brać udział także inne osoby.
7. Rada Rodziców na pierwszym posiedzeniu wyłania ze swego składu
prezydium.
8. W skład prezydium wchodzą : przewodniczący, wiceprzewodniczący,
sekretarz, skarbnik .
9. Rada Rodziców posiada komisję rewizyjną w liczbie od 3 – 5 członków
wybieraną na pierwszym posiedzeniu rady .
10.Członkowie Rady Rodziców pełnią swe funkcje honorowo .
11.Kadencja rady rodziców trwa 3 lata .
12.W uzasadnionych przypadkach, na wniosek dyrektora placówka i prezydium
rady , rada rodziców może przedłużyć swą kadencję na następny rok.
13.Członkowie Rady Rodziców nie wywiązujący się z nałożonych
na nich obowiązków mogą być odwołani przed upływem kadencji przez
właściwe klasowe zebranie rodziców lub Radę Rodziców.
14.Na miejsce ustępujących lub odwołanych członków rady zebranie
klasowe rodziców wybiera nowych członków .
15.Ustępująca Rada Rodziców działa do chwili wyboru i ukonstytuowania
się nowej Rady Rodziców, co powinno nastąpić w okresie nie
dłuższym niż miesiąc po odbyciu się klasowych zebrań rodziców .
16.W uzasadnionych przypadkach organ administracji szkolnej, sprawujący
bezpośredni nadzór nad placówką, może zarządzić rozwiązanie dotychczasowej
Rady Rodziców przed upływem kadencji i ogłosić nowe wybory do
Rady Rodziców .
IV. Organizacja pracy i zadania poszczególnych ogniw
Rady Rodziców .
- Zadaniem rad oddziałowych rodziców jest, przede wszystkim realizacja celów Rady Rodziców na terenie danego oddziału, a w szczególności :
- dostosowanie zadań rady rodziców i placówki do konkretnych
potrzeb oddziałów wyrażonych przez rodziców, uczniów i nauczycieli,
- współdziałanie ze wszystkimi rodzicami i włączenie ich do realizacji
swego planu pracy,
- angażowanie wszystkich sojuszników placówki do pomocy w
wykonywaniu zadań rady oddziałowej,
- współdziałanie z przewodniczącym rady i prezydium w celu realizacji
zadań o charakterze ogólnoszkolnym ,
- zwoływanie, z własnej inicjatywy lub na wniosek wychowawcy oddziału,
zebrań rodziców w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż 3 razy w roku,
- składanie sprawozdań ze swej działalności w zakresie problemów klasy
przed rodzicami uczniów oddziału .
- Zadaniem przewodniczącego Rady Rodziców jest kierowanie
całokształtem prac rady, a w szczególności :
- opracowywanie projektu planu działalności wraz z planem finansowym
na dany rok oraz zadań wynikających z planu dydaktyczno-
wychowawczego placówki i przedstawienie go do zatwierdzenia radzie
rodziców ,
- współdziałanie ze wszystkimi członkami Rady Rodziców,
włączenie ich do realizacji swego planu pracy,
- zwoływanie i prowadzenie zebrań rady rodziców oraz
prezydium ,
- kierowanie działalności finansowo-gospodarczej Rady Rodziców,
- przekazywanie opinii i postulatów rady rodziców wobec
dyrektora placówki i rady pedagogicznej, reprezentowanie rady
na zewnątrz.
- Zadaniem sekretarza jest zapewnienie właściwej organizacji pracy rady
rodziców, a w szczególności :
- opracowywanie harmonogramu prac i zebrań rady rodziców
oraz kierowanie jej realizacją,
- organizacyjne przygotowywanie zebrań rady rodziców oraz
kierowanie jej realizacją,
- organizacyjne przygotowanie zebrań rady rodziców i
jego prezydium,
- prowadzenie korespondencji i dokumentacji rady rodziców
oraz zapewnienie prawidłowego jej przechowywania .
- Zadaniem skarbnika jest prowadzenie całokształtu działalności finansowo-
-gospodarczej Rady Rodziców :
- czuwanie nad pełną i rytmiczną realizacją planowanych dochodów oraz
prawidłowym, celowym, gospodarczym, oszczędnym oraz zgodnym
z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami dokonywaniem
wydatków,
- opracowywanie w porozumieniu z członkami prezydium projektów
planów finansowych i czuwanie nad prawidłową ich realizacją,
- czuwanie nad prawidłowością i rzetelnością dokumentacji księgowej
( dochodów i wydatków ) ,
- sprawdzanie na bieżąco dowodów rachunkowo-kasowych i
zatwierdzanie ich do wypłaty,
- udzielanie pomocy radom klasowym w sprawach finansowo –
-gospodarczych ,
- organizowanie rachunkowości i czuwanie nad należytym i bieżącym
prowadzeniem ewidencji księgowej rady,
- składanie sprawozdań z działalności finansowo-gospodarczej rady
oraz z wykonania planów finansowych .
- Zadaniem prezydium Rady Rodziców jest bieżące kierowanie
całokształtem prac w okresie między zebraniami rady rodziców,
a w szczególności :
- koordynowanie działalności rad oddziałowych rodziców,
- zatwierdzanie harmonogramu realizacji planu pracy rady,
- podejmowanie decyzji dotyczących działalności finansowo-gospodarczej,
- odbywanie zebrań, zwoływanych przez przewodniczącego lub na wniosek
dyrektora szkoły, w miarę potrzeb nie rzadziej jednak niż raz na trzy
miesiące,
- składanie okresowych sprawozdań ze swej działalności przed radą
rodziców.
- Działalność Rady rodziców kontroluje Komisja Rewizyjna
powoływana przez Radę Rodziców.
- Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest czuwanie nad zgodnością działalności
Rady Rodziców z obowiązującymi przepisami, a w szczególności :
- dokonywanie raz w roku kontroli działalności Rady Rodziców
z punktu widzenia zgodności z przepisami niniejszego regulaminu i
uchwałami Rady Rodziców,
- dokonywanie raz w roku kontroli działalności finansowo-gospodarczej
rady w zakresie zgodności z przepisami dotyczącymi zasad
prowadzenia gospodarki finansowej i rachunkowości rady
rodziców,
- dokonywanie dodatkowych kontroli działalności Rady Rodziców
jego ogniw na żądanie dyrektora placówki lub organu
administracji szkolnej sprawującego bezpośredni nadzór nad placówką ,
- składanie radzie rodziców rocznych sprawozdań ze swych
prac wraz z wnioskami pokontrolnymi .
V. Zasady działalności finansowo – gospodarczej
Rady Rodziców
- Rada Rodziców prowadzi swą działalność finansową zgodnie
z obowiązującymi w tym zakresie przepisami .
2. Fundusze rady rodziców powstają z dochodów osiąganych
z własnej działalności rady rodziców, ze składek rodziców,
wpływów instytucji państwowych i organizacji społecznych
oraz innych źródeł .
3. Wysokość rocznej składki ustala Rada Rodziców po konsultacji z rodzicami w oddziałach
4. Rodzice mogą indywidualnie zadeklarować wyższą składkę .
5. Rada Rodziców na umotywowany wniosek rodzica, może w szczególnie
uzasadnionych przypadkach zwolnić określonych rodziców z wnoszenia
części lub całości składki na rzecz Rady Rodziców.
6. Rodzice wpłacają składkę jednorazowo w terminie do 20 grudnia.
7. Fundusze rady rodziców mogą być użytkowane na działalność
określoną w rozdziale II ze szczególnym uwzględnieniem pozalekcyjnej
pracy wychowawczej i różnych form opieki nad dziećmi i młodzieżą i różnego rodzaju nagradzania uczniów i dzieci.
8. Podstawą działalności finansowo – gospodarczej jest roczny
plan zatwierdzony na zebraniu ogólnym rady.
Plan opracowuje się zgodnie z prawem finansowym na rok
kalendarzowy , tj. na okres od 1 stycznia do 31 grudnia .
9. Rada gromadzi i przechowuje środki pieniężne w banku.
10. Na drobne wydatki bieżące rada może dysponować pogotowiem
kasowym, którego wysokość ustala prezydium rady .
VI. Postanowienia końcowe
- Rada rodziców wyraża swoje stanowisko w formie uchwał.
- Uchwały rady i jego ogniw zapadają zwykłą większością głosów,
w głosowaniu jawnym przy obecności przynajmniej połowy
uprawnionych .
3.Jeżeli uchwała rady rodziców jest sprzeczna z prawem
lub ważnym interesom szkoły, dyrektor szkoły zawiesza jej wykonanie
i w terminie tygodnia uzgadnia z radą sposób postępowania
w sprawie będącej przedmiotem uchwały .
4. W przypadku braku uzgodnienia, o którym mowa w ust.3, dyrektor
szkoły lub rada rodziców przekazują sprawę do rozstrzygnięcia
organowi bezpośrednio nadzorującemu szkołę .
5. Nadzór i kontrolę nad działalnością radą rodziców
sprawuje ogólne zebranie rodziców, które w szczególności akceptuje
sprawozdania rady i komisji rewizyjnej, a także może odwołać
przewodniczącego lub członków rady .
6. Zebranie ogólne rodziców uczniów poszczególnych klas mogą ustalić,
że w szkole zamiast ogólnego zebrania rodziców zwoływane jest
zebranie przedstawicieli rodziców. Przedstawicieli tych wybierają
ogólne zebrania rodziców poszczególnych klas .
7. Regulamin rady rodziców wchodzi w życie po upływie
7 dni od dnia zatwierdzenia .
8. Zmiany w Regulaminie dokonuje Rada Rodziców większością 2/3 głosów
na wniosek; własny, rad oddziałowych, Prezydium lub dyrektora
placówki.